Pokyny pro lyžařské soustředění – Velké Karlovice Cíl:
Cílem soustředění je objemový trénink v přípravném období (trénink 2x denně), zlepšení lyžařských technik (prioritně zaměřeno na klasickou techniku), utužení kolektivu. Soustředění je určeno pro kategorii HD14 a starší se základní znalostí lyžařské techniky. Není určeno pro úplné začátečníky.
Termín:
31.1. – 4.2.2007
Nástup středa 31.1.2007 17:30 až 18:30 večeře 19:00
Ukončení neděle 4.2.2006 14:00 po obědě
Počet míst:
Jsou rezervovány 4 chatky což je 48 míst. (k dnešnímu dni máme 49 přihlášených) Vznikla drobná komplikace u sourozenců Krajčových. Pokusím se to do středy vyřešit.
Cena:
Předběžná cena (není zatím potvrzena) je 380,- za den, 1.520,- za pobyt. (čtyři celé dny)
V ceně je obsažena plná penze (snídaně-oběd-večeře) a ubytování.
Cena bude snížena o:
1. příspěvek určený pro sportovní centra mládeže, bude vyplacen přímo na soustředění.
výkonnostní třída A = 400,-
výkonnostní třída B = 200,-
2. pro členy SKOB Zlín o příspěvek na soustředění :
výkonnostní třída A = 400,-
výkonnostní třída B = 200,-
3. příspěvky se sčítají
Místo:
Velké Karlovice, Léskové, chatky za hotelem Galík.
Lyžařské podmínky:
Cca 25km upravených lyžařských stop (hlavně klasika,
bruslení), lyžařské stopy do 30m od ubytování. Upravené stopy na
hřebenech. Bydlíme přímo na stopě !!!
Odjezd:
Zlín: v 17:00 od podjezdu u autobusového nádraží - Peugeot , kde dojde k rozdělení všech do osobních aut. Samostatně se povezou lyže a větší zavazadla. Z de prosím o rodiče kteří mají možnost odvést své dítě popř. vzít další jeho kamarády (zatím máme nedostatek aut) ať to napíší do komentáře. Zlín – V.Karlovice 60km cca 1hod.
Luhačovice a ostatní: Zajistí dopravu individuálně (v rámci skupiny) tak, aby přijeli nejpozději do 18:30 a stihli večeři v 19:00.
Pozdější příjezdy: Zajistí si dopravu individuálně, S večeří se čeká jen po předběžné domluvě.
Doprava zpět bude se
stejnými řidiči jako doprava do Karlovic. Očekávaný návrat neděle 16:00
v místě odjezdu. V případě zájmu a po domluvě si mohou rodiče
vyzvednout děti v neděli přímo v Karlovicích. Rodiče mohou spojit
sportovní neděli s odvozem dětí – doporučuji.
Ubytovaní:
Chatky – 12 osob (4,4,2,2), v prostoru za hotelem Galík (přímo na
lyžařské stopě), chatky jsou vybaveny pro zimní provoz. V hotelu Galík
je dále k dispozici sauna, bowling. Chatky se budou vyklízet v neděli
po obědě.
Stravování:
Plná penze. Začátek večeře středa 31.1 v 19:00, poslední jídlo oběd neděle 4.2. ve 12:00.
Kulturní program:
Promítání filmů – zajišťuje Tom Nečas.
Nutné vybavení:
Běžky, boty na běžky, vlastní sadu vosků, korek, hůlky, smývač na vosk, hadra na čištění, sportovní obuv – maratonky, prstové rukavice na běžky, ledvinku, batůžek na hřebenovou túru, láhev na vodu, tréninkový deník, brýle proti slunci, mastný krém, krém na rty. Drobné lékařské vybavení – leukoplast.
Důležité upozornění všichni budou mít očištěné, zkontrolované a svázané lyže, nejlépe ve vaku na lyže. Ti zkušenější si mohou doma nanést parafín na skluz. Oblečení:
Teplé oblečení na běhání nutné 2x pro případ, že nestačí uschnout. Nezapomeňte, že jedeme na hory!! Čepice, rukavice, teplé spodní prádlo, teplé ponožky.
Nutné doklady:
Kartu zdravotního pojištění nebo její kopii. Ti, co mají, si vezmou OP nebo pas – budeme se pohybovat na česko – slovenské hranici.
Dále možno vzít – není povinné:
Další běžky na bruslení, hůlky, běžecká obuv, termosku na čaj, knížku na čtení, společenské hry, foťák a další věci pro krácení volného času.
Co by měla obsahovat sada vosků:
Tuhé vosky – teplotní rozmezí 0 až -7, (doporučuji SWIX červený, fialový, modrý extra, modrý) parafín na skluz.
Klistry – červený, fialový, modrý
Příslušenství – korek, škrabka na parafín, škrabka na klistr, hadry, smývač vosků
Vedoucí akce:
Michal Schafer 603 577 220
Trenéři:
Karel Vrubel, Alena Cetkovská, Kamila Polášková, Mirka Vlažná
Program (předběžný):Středa 31.1.
18:30 Příjezd
19:00 – 20:00 Večeře
20:00 – 20:30 Ubytování na chatkách
20:30 – 21:30 Organizační schůzka, pokyny k soustředění
Čtvrtek 1.2.8:00 Snídaně
9:30 – 11:45 Dopolední trénink – rozdělení do družstev
12:00 – 13:00 Oběd
14:30 - 16:30 Odpolední trénink – ve družstvech
18:00 – 19:00 Večeře
20:00 – 21:00 Večerní program – zásady mazání lyží, správné oblečení, lyžařská výbava
Pátek 2.2.8:00 Snídaně
9:30 – 11:45 Dopolední trénink ve družstvech
12:00 – 13:00 Oběd
14:30 - 16:30 Odpolední trénink ve družstvech
18:00 – 19:00 Večeře
20:00 – 21:00 Večerní program
Sobota 3.2.7:30 Snídaně
9:00 – 14:00 Hřebenová túra ( v případě příznivého počasí), oběd formou balíčku
14:00 – 15:00 Pozdní oběd
15:00 - 18:00 Volný program
18:00 – 19:00 Večeře
20:00 – 21:00 Večerní program
Neděle 4.2.7:30 Snídaně
9:00 – 12:00 Závod
12:00 – 13:00 Oběd
13:00 – 13:30 Vyklizení chatek.
14:00 Odjezd
16:00 Očekávaný návrat
Program se může měnit dle počasí
Rozpis aut pro dopravuBude zveřejněn později, formou komentáře
Seznam osob na soustředění Velké Karlovice | ||||
Jméno | SCM | VT | ||
1 | Vlažná Mirka | LCE | ||
2 | Schafer Michal | TZL | ||
3 | Vrubel Karel | TZL | ||
4 | Cetkovská Alena | TZL | ||
5 | Polášková Kamila | TZL | ||
6 | Peřinka Jan st. | AOP | ||
7 | Peřinková Martina | AOP | ||
8 | Benroth Jakub | LCE | ANO | B |
9 | Benroth Martin | LCE | ANO | B |
10 | Cáhlová Blanka | LCE | ANO | A |
11 | Drgová Lenka | TZL | ANO | B |
12 | Drgová Markéta | TZL | ANO | B |
13 | Göttlicher Fabio | TZL | NE | B |
14 | Hoferková Petra | TZL | ANO | B |
15 | Hradil Jiří | TZL | NE | A |
16 | Hubáček Jan | LCE | ANO | A |
17 | Hubáček Michal | LCE | NE | |
18 | Hubáčková Pavla | LCE | ANO | A |
19 | Kolárik Jan | TZL | ANO | A |
20 | Komárek Martin | TZL | NE | B |
21 | Korčák Jakub | TZL | NE | B |
22 | Krajča Martin | TZL | ANO | A |
23 | Krajča Tomáš | TZL | NE | A |
24 | Krahulíková Tereza | LCE | NE | |
25 | Kukolová Šárka | LCE | ANO | B |
26 | Kunovský Ondřej | LCE | ANO | B |
27 | Láznička Jan | TZL | NE | B |
28 | Nečas Jiří | TZL | ANO | A |
29 | Nečas Tomáš | TZL | NE | B |
30 | Otrusinová Jana | TZL | NE | A |
31 | Peřinka Jan ml. | AOP | ||
32 | Peřinková Petra | AOP | ||
33 | Polášek Jan | TZL | NE | A |
34 | Polášková Tereza | TZL | NE | A |
35 | Přibyl Broněk | TZL | NE | A |
36 | Semela Jakub | LCE | ANO | B |
37 | Schäfer Jan | TZL | NE | B |
38 | Schäfer Martin | TZL | ANO | B |
39 | Slezák Jiří | LCE | ANO | A |
40 | Slezák Zdeněk | LCE | ANO | A |
41 | Svízela Vojtěch | LCE | NE | |
42 | Svízelová Veronika | LCE | NE | |
43 | Valenta Jan | LCE | NE | |
44 | Valenta Jiří | LCE | ANO | A |
45 | Vavrys Johan | LCE | NE | |
46 | Vintrová Iva | TZL | ANO | B |
47 | Vlažná Lucka | LCE | NE | |
48 | Vlažný Jakub | LCE | ANO | A |
49 | Vlažný Jan | LCE | ANO | A |
Lyže a správné mazání |
Radí držitel olympijské medaile Radim Nyč Podklady jsem načerpal u společnosti Nyč Sport – prodejna - servis sportovního vybavení sídlící na adrese: Dr. M. Horákové 182/110, 460 06 Liberec 6, Česká republika, tel. +420 482 739 496, fax 482 739 495.
Kromě délky lyží (na klasiku lyže asi o 20 cm delší než postava, na bruslení o 10-15 cm), je při výběru správného páru asi nejdůležitějším faktorem jejich tvrdost. Každý model se v jednotlivých délkách vyrábí ve dvou nebo třech stupních tvrdosti. Tvrdost lyže bývá označena různými způsoby na potisku lyže nebo na různých samolepkách. I přesto je potřeba každý jednotlivý pár lyží přeměřit individuálně podle váhy a výkonnosti lyžaře. Klasické U lyží pro klasický styl je třeba přihlédnout také ke stylu lyžaře. Turista, který má měkčí a méně přesný odraz než závodník s vybroušeným stylem, by měl používat lyže celkově měkčí, u kterých si může dovolit jednodušší odraz. Pokud budou lyže tvrdší, než je doporučeno, budou podkluzovat i při použití správného stoupacího vosku. Jsou-li lyže naopak měkčí, je odraz snazší, ale lyže méně kloužou - projeví se to v rychlosti skluzu a ve sjezdu. Pomocí testu tvrdosti lze na lyži vyznačit i optimální mazací komoru (pro stoupací vosky - jak pro tuhé, tak i pro klistry), kterou lze časem na základě zkušeností lyžaře prodloužit nebo zkrátit. Lyže na bruslení Při výběru lyží pro bruslení se porovnává pouze hmotnostní kategorie - pokud je lyže hodně tvrdá, tak "ustřeluje" na tvrdším povrchu a pokud je měkká, méně klouže a je pomalejší. Kombi lyže U kombinovaných lyží pro oba styly je třeba zvolit určitý kompromis mezi délkou a tvrdostí. Dobrá alternativa ke kombinovaným lyžím je kratší a tvrdší lyže klasická, neboť bývá ve stejné cenové kategorii někdy podstatně kvalitnější. Ostatně, u lyží pro lepší sportovní a závodní využití se ani kombinované lyže nevyrábějí. 2) STOUPACÍ VOSKY TUHÉ Používají se na čerstvý jemnozrný sníh nebo na starší sníh, který neprošel oblevou. Vosky výrobci rozdělují většinou podle teploty a vlhkosti vzduchu (Toko podle teploty sněhu). Nejpoužívanější značky jsou SWIX a RODE. Vosky se mažou do stoupací komory ve slabých vrstvách (1), které se upravují korkem (dnes nejčastěji syntetickým) tak, aby rozkorkovaná lyže byla hladká. Pro lepší odraz je lepší mazat ve 2 a více samostatně korkovaných vrstvách (2). V případě, že se nemůžete rozhodnout pro jeden druh vosku, je možné různé vosky kombinovat. Prašan: Sen každého klasika a nejjednoduší mazání. To znamená sníh při teplotách -5 stupňů a nižších. Čerstvý prašan: v případě sněžení se nám může zdát, že lyže malinko podkluzuje. Za to většinou nemůže mazání, ale struktura sněhu, kdy se lyže utrhne i se sněhem a usmekne. Přemrzlý prašan: sníh starší a často poměrně špinavý. Mažeme většinou více vrstev, na delší trať je lepší zažehlit podklad. Nejpoužívanější vosky:
Vlhký sníh Sníh v rozmezí -2 -5 stupňů. Nedělají se zrcátka ve stopě. Na čerstvý i starší sníh se používají stejné vosky, nejčastěji fialové. Mazat je opět nejvýhodnější ve více vrstvách, často se kombinují měkčí a tvrdší vosky. Nejpoužívanější vosky:
Mejdlo: Noční můra klasiků, sníh okolo 0 stupňů, kdy je lepší jít bruslit. Pokud se pokoušíte namazat, pak bohužel neexistuje univerzální vosk, který by se dal použít. V případě, že sněží, tak sníh lepí většinou úplně na všechno a klasika se dá jet i na lyžích bez vosku (tzv. mikrostruktura). Při mejdle, kdy je stopa jedno dlouhé zrcadlo, je důležité se rozhodnout, zda použijeme tuhé vosky, klistry, nebo kombinaci klistr/tuhý. Nejpoužívanější vosky:
Kombinace klistr/tuhý: slabou vrstvu klistru necháme vymrznout a překryjeme ji tuhým voskem a opatrně korkujeme. Pokud se chceme svézt i na mejdle, potřebujeme měkké lyže a štěstí při volbě vosku. Mokrý sníh Sníh při teplotách nad nulou. Nejpoužívanější vosky:
TEKUTÉ VOSKY – KLISTRY Používají se na hrubozrné sněhy - firny, tedy na sněhy prošlé oblevou, krystalický sníh. Mažou se v kratší mazací komoře, protože vrstva klistru je vždy silnější než u tuhých vosků. Nanáší se v krátkých čárkách do tvaru tzv. stromečku. Roztírají se nejlépe dlaní. Jednotlivé druhy se mohou míchat mezi sebou. Klistry mažeme na podklad nebo přímo na skluznici většinou v jedné vrstvě. Nejpoužívanější značky jsou SWIX a RODE. Podklady neboli „Gumy" Jedná se o klistry, které se používají jako podklad pod mázu. Zabraňují rychlému sjetí namazaného vosku nebo roztažení klistru do skluzových ploch. Mažou se vždy v co nejtenčí vrstvě. Vzhledem k tomu, že se jedná o tvrdé klistry, je dobré je mazat v teple. Nejpoužívanější vosky:
Zmrzlý sníh Sníh, který zmrzne po oblevě, neboli tzv. leďák, kdy je tvrdá a zmrzlá stopa. Aby vosk na lyži vydržel, je nutná "guma", na vrch se používají fialové klistry. Pokud samotný fialový klouže, tak se kombinuje s univerzály (např. RODE multigrade -6 +6). Nejpoužívanější vosky:
Hrubozrnná sůl Sníh, který má velké krystaly, ale nedrží pohromadě - přesýpa se. Stopa bývá hlubolká. Opět se maže na gumu. Tento sníh je poměrně špinavý, proto se používají do kombinace stříbrné klistry. Sůl zpravidla přechází od zmrzlé k vlhké, kdy ve stopě vznikají zrcátka. Nejpoužívanější vosky:
Mokrý sníh Mokrý firn, většinou jarní špinavý sníh. Guma se používá jako podklad, aby se klistr neroztahoval do skluzových ploch. Nejpoužívanější vosky:
Mokrý sníh s jemnějším zrnem a sníh, kdy už se nedají použít tuhé vosky. U jemnějšího zrna často vznikají ve stopě zrcátka. Nejpoužívanější vosky:
3) PARAFÍNOVÁNÍ SKLUZNIC BĚŽECKÝCH LYŽÍ Proč se lyže vůbec parafinují? Aby jely. A také aby se skluznice chránila a déle vydržela. Skluznice lyže je porézní. Podle druhu sněhu se skluznice u závodních lyží rozlišují na studené, mokré nebo univerzální apod. To se pozná podle struktury. U sportovních a turistických lyží se skluznice takto nerozlišují, požadovanou strukturu je možné vytvořit přebroušením na speciálním kameni. I tyto lyže ale určitou strukturu mají a i ty je třeba parafínovat. Může se zdát zbytečné lyži parafínovat a pak parafín ještě před vyjetím na sníh opět stáhnout. Je to ale nutné. Díky své poréznosti nasaje skluznice horký parafín do sebe a když vychladne, lyže zůstane promaštěná i po následném stáhnutí zbylého parafínu z povrchu skluznice. Jak často je třeba parafínování provádět? Nejlépe po každém lyžování. I v čerstvém sněhu je totiž v našich podmínkách spousta špíny, která se zachytí v mikroskopických pórech skluznice. Čím je sníh ostřejší a agresivnější, tím více dochází ke sjíždění parafínu. Při těchto podmínkách je vhodné lyži parafínovat i několikrát po sobě. V případě, kdy je sice teplo, ale podklad stopy je ledovatý, je třeba požívat také hodně tvrdé parafíny. Pokud nelze lyže parafínovat tak často (např. na dovolené na horách), pozná se potřeba parafínování podle barvy skluznice. Pokud je černá, ještě nějaký parafín obsahuje. Když ale postupně od středu ke hranám šedne, bylo by dobré lyži naparafínovat. Pro tyto případy je dobré mít při ruce alespoň tekutý parafín. Tuhý nebo tekutý parafín? S tuhými parafíny je více práce a je potřeba lepší zázemí - nejlépe kopyto, škrabky, kartáče, žehlička... Tuhé parafíny se nanášejí za tepla elektrickou nebo plynovou žehličkou, po vystydnutí se musí stáhnout a vykartáčovat. Tekuté parafíny nejsou tak náročné na čas, výbavu a na prostředí. Rozhodně ale nenahradí tuhé parafíny, protože se nedostanou tak hluboko do skluznice lyže. Příprava lyže je ale poměrně jednoduchá. Je potřeba, aby byla skluznice čistá a suchá. Tekuté parafíny se nanášejí stříkáním nebo natíráním, pak se nechají zaschnout a po několika minutách se rozlešťují filcem nebo punčochou. Lyže je pak připravená během pár okamžiků. Výdrž tekutých parafínů se s tuhými nedá srovnat - sjedou se podstatně dříve. Příprava lyže Před parafínováním je třeba skluznici nejdříve pořádně vyčistit. Pro samotné parafínování musíme lyži nejdříve provzdušnit bronzovým kartáčem, aby se vyčistila a otevřela struktura pro příjem parafínu. Nanášení parafínu Pozor - lyže by se neměla parafínovat, pokud je hodně studená z venku - skluznice by se mohla snadno spálit, je lépe nechat ji chvíli při pokojové teplotě. U klasických lyží parafínujeme pouze skluzové plochy - tzn. vše kromě stoupací komory. Pokud bychom naparafínovali i mazací zónu, nedržel by na ní potom stoupací vosk. Pomocí žehličky nakapeme nebo natřeme parafín rovnoměrně na skluznici a zažehlíme (při 80 - 130 °C podle tvrdosti parafínu /na popiskách Toko nebo Swix jsou použity teploty vyšší, ale je riziko spálení skluznice, používá se asi o 10° nižších teplot/). Optimální je parafín rozžehlit jedním tahem rovnoměrně. Žehlička nesmí ale na jednom místě zůstat déle, spálila by se skluznice. Pokud lyže není dokonale rovná, je lepší se na taková místa vrátit a dožehlit je. Naparafínovanou lyži je potřeba nechat vychladnout - alespoň 1/2 hodiny. Nejideálnější je lyži parafínovat ihned po použití a stáhnout až bezprostředně před další jízdou. Stažení parafínu Vychladlý parafín je třeba ze skluznice stáhnout. Začínáme vyčištěním žlábku a hran - pokud by se nám škrabka ze žlábku vysmekla, nenapácháme tolik škody, když skluzná plocha je ještě pod parafínem. Pak stáhneme zbývající plochu plexi škrabkou od špičky k patě lyže. Škrabka s lyží musí mezi sebou svírat úhel asi 120°, pokud by byl úhel ostrý, škrabka by se zařezávala do skluznice. Na skluznici nesmí zbýt žádná, byť slabá, vrstva parafínu! Po stažení přebytečného parafínu kartáčujeme lyži nylonovým kartáčem tak dlouho, dokud nebude struktura skluznice naprosto čistá. U velmi tvrdých parafínů si můžeme pomoci bronzovým kartáčem. Cílem je stažení co největšího množství zažehleného parafínu. Přebytečný parafín ucpe pórovitou strukturu lyže, ta se pak při jízdě rychle špiní a tím zhoršuje jízdní vlastnosti lyže. 4) MYTÍ A ČIŠTĚNÍ LYŽÍ Co je k tomu potřeba Savý papír nebo kus hadru, měkká plastová škrabka (ostrá kovová by nám poškodila skluznici) a smývač. Nikdy bychom neměli používat ředidlo, benzím, líh, perchlor a podobné odmašťovače. Smývače (odb. "odstraňovače stoupacích vosků") obsahují také mastící složku, takže lyže se tolik nevysuší. V případě bruslících lyží je třeba ještě vybavení k parafínování. Bruslařské lyže Lyže na bruslení se ve většině případů čistí horkým parafínem. Bez kartáčování na skluznice obvyklým způsobem zažehlíme nefluorizovaný měkký parafín (např. Swix CH8 nebo Toko Worl Loppet Yellow), ale ihned ho stáhneme, dokud je ještě teplý. Horký parafín na sebe naváže špínu a oddělí ji od skluznice. Tento postup můžeme několikrát zopakovat, aby byla struktura skluznice opravdu čistá. Teprve potom lyži prokartáčujeme a napustíme ji parafínem podle potřeby. Pokud je znečištění skluznice silné, je třeba pomoci si smývačem. Ten bychom nikdy neměli na skluznici nanášet přímo, ale savým papírem navlhčeným smývačem. Pokud bychom smývač nastříkali přímo na lyži, pronikl by dovnitř proparafínované struktury skluznice a dřívější parafínování by bylo zbytečné. Klasické lyže U klasických lyží čistíme zvlášť skluzové plochy a zvlášt stoupací zónu. Skluzové zóny čistíme stejným způsobem jako lyže na bruslení. Stoupací vosky z mazací komory stahujeme smývačem, škrabkou a savým papírem. Nejdříve zbylý vosk nastříkáme smývačem a necháme několik vteřin působit, vosky se pak tolik netáhnou za stěrkou. Poté měkkou plastovou škrabkou stáhneme silnou vrstvu starého vosku a také vyčistíme žlábek. Nyní už stačí zbylou vrstvičku vosků stáhnout namočeným papírem. Když už jsme v pracovním nasazení, hodilo by se připravit si lyže na další vyjížďku. Pozor! Nezapomeňte, že lyže mají i boční hrany, vršek a vázání a že by po umytí neměly nikde lepit! Občas neškodí podívat se na boty, často se stává, že člověk šlápne do zbytku klistru a není zrovna příjemné mít ho potom i zevnitř batohu. |