Že jedna švédská míle měří deset kilometrů, že “tio” je švédsky deset a že 10mila je vedle Jukoly nejdůležitějším a největším štafetovým závodem v našem sportu netřeba opakovat.{mos_sb_discuss:5}
I když pro jistotu to zopakuju, neboť na poslední výroční schůzi SKOB si to někteří řečníci za VIP stolem pletli. Tiomila se běhá na přelomu dubna a května ve Švédsku, hlavní kategorie má deset úseků a běží se přes noc. Na start 62. ročníku se postavilo 340 štafet. Postupem času přibyly i další kategorie, které produpávají les v sobotu jako předvoj. Letos vystartovalo 370 mládežnických (po 4 v týmu), 370 dámských (po 5 v týmu) a 130 vetošských (po 3 v týmu, min věk 50 let, součet 165 let) štafet.
Jukola je záležitostí trošičku mladší (59. ročník), trošičku teplejší a světlejší (slunovratovou) a trošičku divočejší (finskou). Páni závodí na 7 úsecích, dámy na 4.
Žádný zlínský ani gottwaldovský tým se dosud do cíle ani jednoho z těchto klání nedostal. Opravte mě, pokud se mýlím.
Zpět k Tiomile. Nebudu omílat výsledky, ani to jak neuvěřitelné věci jsou schopni pořadatelé v cílové aréně nabídnout. Zaujalo mě technické řešení samotného závodu. Myslím, že s některými vylomeninami se na Jukole nesetkáme, ale štěstí přeje připraveným, he. Pokusím se to shrnout do několika bodů:
-
mapa se prodává den předem, ale moc to nepomůže
-
mapa je obrovská, popisy jsou daleko (zde ukázka 10m)
-
každý úsek probíhá různými částmi mapy v různém pořadí (dopředu neznámém)
-
některé úseky v půli tratě obrací mapu a běží 2. okruh ve stejné oblasti
-
lze mít farstu sám se sebou (v 1. a 2. kole); nabíhá se z opačných směrů
-
poslední úsek má motýlka
-
přebíhá se železnice po dálničním mostě a po mostě z lešení
-
na dálniční most je nutno naběhnout 200m před kolejemi
-
shromaždiště se probíhá přes různé mostíky v různých směrech
-
je více diváckých kontrol
-
je více předávacích a cílových koridorů
-
lze razit dvakrát sběrku (k200)
-
v lese jsou kamery a je slyšet rozhlas
-
farsty jsou rafinované (kontroly za sebou, ne vedle sebe)
-
ze 3 kontrol v hnízdě patří danému úseku jen 2 (např. kupku (těsně na sever od k79) mezi k44 a k79 nemá nikdo a nastává zmatek)
-
severojižní čáry nejsou rovnoběžné s okrajem mapy